Konteyner Nedir ?

Konteyner, uluslararası standartlara sahip taşımacılık sistemi içinde verimli, güvenli ve hasarsız bir şekilde malzeme taşıması için üretilmiş, yeniden kullanılabilir çelik kutu şeklinde yapılardır. Konteyner, içindeki malzeme boşaltılmaksızın farklı taşımacılık şekilleriyle taşınabilir. Konteyner boyutları ISO 6346 standartıyla belirlenmiş çeşitli farklı ölçülerde olabilmektedir. Günümüzde dünya çapında farklı amaçlar için kullanılmakta olan 17 milyon konteyner olduğu düşünülmektedir.[1] Genellikle konteyner kapasitesi TEU adı verilen 20 foot konteyner adetiyle belirtilir.

Tarihçe

Çelik konteynerlerin standardizasyonu 1950’li yıllarda ABD Silahlı Kuvvetleri tarafından geliştirilmiştir. İlgili ISO standartları 1968-1970 yılları arasında yayınlanmıştır. Ticari deniz taşımacığında günümüz standartlarında ilk taşıma 1956 yılında Amerikalı girişimci Malcolm McLean tarafından yapılmıştir. 1972 yılında yayınlanan hükümetlerarası denizcilik konvansiyonu ile konteyner taşımacılığı düzenlenmiştir.[2]

Tanım

Tipik bir konteynerin bir ucunda kapılar bulunur, dış duvarları ise trapez kesitli çelik sacdan üretilir. Konteynerlerin en ve yükseklikler leri 8 feet (2.44m), uzunluğu ise 20 feet (6.1m) veya 40 feet (12.19m) olur. Üst üste yedi kat olacak şekilde istiflenebilirler. Konteynerlerin sekiz köşesinde bulundukları yere sabitlenmeleri için kilit mekanizması bulunur. Konteynerlerin standart dışı ölçülerde olanları da son dönemde geliştirilmiştir. High-cube olarak adlandırılan konteynerlerin ölçüleri daha geniştir. Avrupa’da yaygın paketleme şekillerinden paletlerin genişleğini göre ayarlanmış olan palet genişliğinde konteyner diğerlerinden 2 inç (5 cm) daha geniştir. Konteyner kapasitesi genellikle TEU (20 feet konteyner adeti) ile verilir. Bu birim bir adet 20×8 feet konteyner hacmine eşdeğerdir. Bu değer konteyner yüksekliği değişken olabildiği için genel bir büyüklük belirtmek için kullanılır.

Türleri

Taşınan yüke göre çok değişken konteyner türleri mevcuttur. Özellikle bozulması muhtemel tüketim malzemelerinin taşınması için soğutmalı konteynerler bulunmaktadır. Sıvıların taşınabilmesi için tank içeren konteynerler, üst kısımdan yükleme/boşaltma kolaylığı sağlamak için üzeri açık konteynerler vardır. Öne çıkan konteyner türleri şunlardır:[3]

  • Standart 20 feet
  • Standart 40 feet
  • Standart High-Cube 40 feet
  • Open Top 20 feet
  • Open Top 40 feet
  • Reefer 20 feet
  • Reefer 40 feet
  • Flat rack 20 feet
  • Flat rack 40 feet
  • Collapsible flat rack 20 feet
  • Collapsible flat rack 40 feet
  • Platform 20 feet
  • Platform 40 feet
  • Farklı amaçlar için bu konteynerlerin birlikte oluşturduğu kombinasyonlar
 

Ölçülendirme

 20″ konteyner40″ konteyner40″ high-cube konteyner45high-cube konteyner
İngilizmetrikİngilizmetrikİngilizmetrikİngilizmetrik
dış
ölçüler
uzunluk19′ 10 126.058 m40′ 0″12.192 m40′ 0″12.192 m45′ 0″13.716 m
genişlik8′ 0″2.438 m8′ 0″2.438 m8′ 0″2.438 m8′ 0″2.438 m
yükseklik8′ 6″2.591 m8′ 6″2.591 m9′ 6″2.896 m9′ 6″2.896 m

ölçüler
uzunluk18′ 8 13165.710 m39′ 5 456412.032 m39′ 4″12.000 m44′ 4″13.556 m
genişlik7′ 8 19322.352 m7′ 8 19322.352 m7′ 7″2.311 m7′ 8 19322.352 m
yükseklik7′ 9 57642.385 m7′ 9 57642.385 m8′ 9″2.650 m8′ 9 15162.698 m
kapı açıklığıgenişlik7′ 8 ⅛″2.343 m7′ 8 ⅛″2.343 m7′ 6″2.280 m7′ 8 ⅛″2.343 m
yükseklik7′ 5 ¾″2.280 m7′ 5 ¾″2.280 m8′ 5″2.560 m8′ 5 49642.585 m
hacim1,169 ft³33.1 m³2,385 ft³67.5 m³2,660 ft³75.3 m³3,040 ft³86.1 m³
azami
brüt ağırlık
66,139 lb30,400 kg66,139 lb30,400 kg68,008 lb30,848 kg66,139 lb30,400 kg
boş ağırlık4,850 lb2,200 kg8,380 lb3,800 kg8,598 lb3,900 kg10,580 lb4,800 kg
net kapasite61,289 lb28,200 kg57,759 lb26,600 kg58,598 lb26,580 kg55,559 lb25,600 kg

 

Numaralandırma

Her konteynerde standart haline getirilmiş şekilde ISO 6346 uyumlu konteynerin sahibini belirten markalama bulunur. Dört harften oluşan ve son harfi U, J veya Z olan bu numaralandırmayı altı haneli bir sayı ve tek haneli bir kontrol sayısı takip eder.[8] Konteyner sahiplerine kodlar merkezi Fransa’da bulunan Bureau International des Containers tarafından verilir.

Taşımacılık

Konteynerler tek seferde varış adresine gidinceye kadar çeşitli farklı ulaşım şekilleriyle taşınabilir. Konteyner gemileri, karayolu taşımacılığı ve demiryolu taşımacılığı konteynerin alt kısmındaki kilit mekanizması sayesinde arka arkaya yapılabilir.

Taşımacılık dışı kullanım

Konteynerler seyahat ömürlerini tamamlamalarının ardından enerji ve kaynak tasarrufu sağlanması adına çeşitli amaçlar için kullnılmaktadır. Bir konteynerde yaklaşık 3.5 ton çelik bulunması nedeniyle eritilmesi için çok miktarda enerji gerekmektedir. Bu yüzden konteynerler özellikle konut ve barınma alanlarında yeniden değerlendirilmektedir. Modüler yapılarda sağlamlığı yüzünden tercih edilmektedir.

Sohbeti Aç
💬 ?
Scan the code
Merhaba 👋
Yardımcı olabilir miyiz ?